Seminarium om Digitalisering av lärares arbete – roller och tidsstyrning
Det finns stora förhoppningar på att digitalisering av offentlig förvaltning ska leda till förbättringar på olika sätt. Inom skolan finns särskilt starka förhoppningar om ekonomiska besparingar, förbättrad arbetsmiljö och höjd kvalitet i utbildningen. Digitaliseringar har visat sig kunna förstärka lärares roller som administratörer, skådespelare och PR-konsulter, samtidigt som deras expertroll riskerar att trängas undan. Digitaliseringar medför även implicit tidsreglering av lärares arbete som kan innebära såväl hastighetsökningar som -sänkningar, men även andra tidsstrukturer för arbetet. Seminariet sätter lärares arbete i centrum och med utgångspunkt i sin avhandling fokuserar Johan Sandén på hur arbetet påverkas av olika typer av digitalisering såsom: Sociala medier, Lärplattformar, Undervisningens digitalisering och Digitalisering som organisatoriskt och politiskt styrmedel.
Seminariet äger rum på Zoom den 11 mars kl 13.00-14.30 (se länk).
Se programmet för alla vårens seminarier (PDF)
Varmt välkommen!
Viveka Nilsson