Den hållbara högskolan och Högskolan Väst
KFi U-rapport 102
Björn Brorström och Birgitta Påhlsson
Universitet och högskolor har en mycket stor betydelse för en hållbar samhällelig utveckling. Det är genom forskning som nya rön och upptäckter kan göras som innebär verksamhetsutveckling liksom implementering och tillämpning av bättre tekniker och metoder. I rapporten studeras sju egenskaper som är nödvändiga att inneha för att vara en etablerad hållbar högskola. De sju egenskaperna har prövats mot hållbarhetsarbetet vid Högskolan Väst dels som ett led i utvecklingen av en modell och metod för att bedöma lärosätens hållbarhetsarbete, dels för att stödja lärosätet i utvecklingen av arbetet med att integrera hållbar utveckling i verksamheten. En övergripande bedömning av Högskolan Väst är att högskolans verksamhet i delar svarar väl mot flera av de sju egenskaperna, men att mycket av det som görs idag handlar om ett pågående utvecklingsarbete i en ambition att såväl strategiskt som mer systematiskt integrera hållbar utveckling i hela verksamheten och i relation till verksamhetsidén arbetsintegrerat lärande. Flera viktiga och möjliga förbättringsåtgärder finns för att stärka hållbarhetsperspektivet och utveckla den samverkande högskolan till att också vara den hållbara högskolan.