Den hållbara högskolan och Högskolan Väst

KFi U-rapport 102 

Björn Brorström och Birgitta Påhlsson 

Universitet och högskolor har en mycket stor betydelse för en hållbar samhäl­lelig utveckling. Det är genom forskning som nya rön och upptäckter kan göras som innebär verksamhetsutveckling liksom implementering och tillämpning av bättre tekniker och metoder. I rapporten studeras sju egenskaper som är nödvändiga att inneha för att vara en etablerad hållbar högskola. De sju egenskaperna har prövats mot hållbarhetsarbetet vid Högskolan Väst dels som ett led i utvecklingen av en modell och metod för att bedöma lärosätens hållbarhetsarbete, dels för att stödja lärosätet i utvecklingen av arbetet med att integrera hållbar utveckling i verksamheten. En övergri­pande bedömning av Högskolan Väst är att högskolans verksamhet i de­lar svarar väl mot flera av de sju egenskaperna, men att mycket av det som görs idag handlar om ett pågående utvecklingsarbete i en ambition att såväl stra­tegiskt som mer systematiskt integrera hållbar utveckling i hela verksamheten och i relation till verksamhetsidén arbetsintegrerat lärande. Flera viktiga och möjliga förbättringsåtgärder finns för att stärka hållbarhetsperspektivet och ut­veckla den samverkande högskolan till att också vara den hållbara högskolan.

Läs rapporten i sin helhet 

 

Dela det här inlägget