U-rapport 108

Hållbara lärosäten – medel och mål

Av: Björn Brorström och Birgitta Påhlsson

Som ett led i att finna orsaker till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete inom universitet och högskolor har en studie genomförts om organisering av och ideal för hållbarhetsarbetet. Studien baseras på en enkät ställd till samtliga universitet, högskolor och utbildningsanordnare som är medlemmar i Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF). I enkäten ställs frågor om hur hållbarhetsarbetet är organiserat och vilken innebörden är av ett hållbart lärosäte. Studien och rapportens syfte är i enlighet med detta att beskriva förekommande modeller för organisering och i tolkningen av utsagorna peka på risker, styrkor och svagheter. Vidare syftar studien till att beskriva förekommande ideal och därigenom kunna upprätta en redovisning av uppfattningar om vilket idealet är och vilken innebörden anses vara av ett hållbart lärosäte.

 

Läs rapporten här

 

Dela det här inlägget